Afgelopen april kocht de Nederlandse investeringsmaatschappij NPM Capital zich in bij het Amsterdamse fintechbedrijf Ohpen. NPM nam een belang van 35 procent in een bedrijf dat in 2017 al een waarde van 100 miljoen euro had.

Voor de buitenwereld is wat Ohpen doet niet heel zichtbaar. Maar een fors deel van de Nederlandse spaar- en beleggersrekeningen draait op de software van deze startup. Alles via servers die online bereikbaar zijn (de cloud). En dat is nieuw, want veel financiële instellingen draaien analoog op interne, onoverzichtelijke, logge systemen.

Onder meer Robeco, Aegon, Nationale Nederlanden, SNS, Knab en ASN Bank zijn klanten van Ohpen. Het is dan ook niet zo heel vreemd dat dit fintechbedrijf weinig moeite heeft om groeigeld van investeerders aan te trekken.

Tegenover de site M&A.nl zegt CEO Matthijs Aler van Ohpen dat het geen zin heeft om extreem veel kapitaal aan te trekken en dat erdoorheen te jagen om maar zo snel mogelijk te groeien. Ohpen wil er zeker van zijn dat het superieure software-oplossingen kan bieden voor het beheer van rekeningen. Al het andere is daaraan ondergeschikt.

“Snelheid is eigenlijk ondergeschikt aan het behalen van het uiteindelijke doel. Wij willen zo snel mogelijk tien miljoen rekeningen administreren in het platform, maar of dat nou drie jaar of vijf jaar duurt, is minder belangrijk”, zegt Aler tegen M&A.nl.

Volgens Aler stonden Angelsaksische durfinvesteerders in de rij om bij Ohpen in te stappen. Toch koos Ohpen voor een Nederlandse partij. “De eerste vraag die een Amerikaan stelt, is: 'Hoeveel omzet is er vorig jaar behaald en hoe denk je dat in de komende twee jaar te kunnen verdubbelen?' Als je het gesprek met een Nederlander aangaat, gaat het over veel dieper liggende dingen. Zij willen echt begrijpen welk probleem Ohpen oplost met zijn diensten.”

Lees het hele interview met CEO Matthijs Aler van Ohpen op M&A.nl »